Hjälp

Om du vill sluta att röka eller snusa finns det bra metoder och bra hjälpmedel. Kontakta gärna en lokal tobaksavvänjare, ta hjälp av någon sluta röka-app, sluta röka linjen och prata med apoteket om lämpligt nikotinläkemedel.

Oavsett vad du väljer, är det viktigt att vara motiverad och beredd på att det krävs både stark vilja och beslutsamhet. Dessutom måste du förbereda dig med strategier och knep om och när suget kommer.

  • Berätta för familj, vänner och på jobbet om ditt beslut – och be om stöd
  • Undvik platser och situationer som du förknippar med rökning/snusning
  • Planera in aktiviteter som distrahera dig – se gärna till att händerna är upptagna, med att t ex baka, diska, städa bilen, sticka, snickra eller liknande.
  • Ät regelbundet och drick vatten
  • Kom ihåg att belöna dig när du lyckas. Gör gärna en önskelista som du sparar till genom att lägga undan de pengar du tidigare rökte/snusade för. Räkna pengarna ofta!

Nikotinläkemedel kan hjälpa dig att kontrollera sug, abstinensbesvär och humörsvängningar. De är ett hjälpmedel under en kortare period och ger en bestämd dos nikotin som ska minskas över tid. Prata med personalen på ditt apotek om vad som passar just dig.

Det finns också receptbelagda läkemedel som inte innehåller nikotin, men som har bra effekt för vissa. Rådgör med din läkare. Dessa läkemedel ska alltid kombineras med stöd av en tobaksavvänjare.

Att få hjälp hos en tobaksavvänjare tredubbla dina chanser att lyckas, jämfört med att försöka sluta på egen hand!
Via Mina vårdkontakter, din hälsocentral eller läkare kan du få hjälp att hitta närmsta tobaksavvänjare.

 

Du kan alltid kontakta

Sluta röka-linjen Telefon: 020-84 00 00 eller på webben

1177.se Hjälp att sluta röka

1177.se Hjälp att sluta snusa

Via 1177.se hittar du appen Rökfri